Vitajte v mojom antikvariáte!

Chcete mať prehľad o najnovších prírastkoch? Zadajte svoju e-mailovú adresu do kolónky "Prírastky kníh na e-mail" v ľavom stĺpci a na váš e-mail príde maximálne jedna správa denne.

Alebo sa staňte členom stránky na Facebooku.
https://www.facebook.com/groups/ripakovantikvariat/
Vyberte si to, čo je Vašej duši najbližšie.

Ak sa Vám niečo zapáči, napíšte mi na
riporipo@gmail.com
Postup bude nasledujúci :

a.) uveďte tituly, o ktoré máte záujem
b.) uveďte Vašu adresu, prípadne telefón
c.) skontrolujem dostupnosť kníh a následne vám pošlem pokyny na platbu vopred. Na dobierku, po zlých skúsenostiach, neposielam.
d.) Dáte mi avízo o zrealizovaní platby.
e.) Po obdržaní platby na môj účet vám knihy do troch dní posielam

Jednoduché, však? )

ANTIKVÁRIUM (magyarul)

Ha Magyarországról van, és bármelyik könyv érdekelné, kérjük írjon a riporipo@gmail.com címre. A könyvek küldhetök postán. Ha átutazóban van Kassán, a megrendelt könyveket személyesen is átveheti.

nedeľa 18. decembra 2016

BENDER, ERICH F. - HELGA

BENDER, ERICH F.

HELGA
(Helga)
Láska - sex - regulácia pôrodnosti - vznik človeka

Osveta, Martin, 1971
preklad  K. Sapák, V. Šolcová
doslov K. Poradovský
1. vydanie, 30.000 výtlačkov

sexualita, rodina
224 s., čb a far. foto, slovenčina
hmotnosť: 565 g

tvrdá väzba s prebalom, väčší formát
stav: výborný, nepoužívaná, venovanie na predsádke

1,00 €

*BIB09*

Áno, milý čitateľ, nemýlite sa! S titulom HELGA ste sa už stretli. Pravdaže, bol to film, ktorý vznikol podľa nemeckej pôvodiny tejto knihy a o ktorom sa hovorilo doma, na ulici, na pracovisku, všade. Rozviazali sa jazyky mladým, starším i najstarším; dievčatám i chlapcom; ženám i mužom, lebo film bol ako vlna, ktorá zaplnila takmer prázdne miesto, miesto o nič menej dôležité ako poznatky o kozmonautike a kybernetike.

Žijeme v období ovládanom vedou, preto sa nemôžme a ani nechceme uspokojiť iba s určitými domnienkami. Moderný človek má predsa právo na to, aby bol poučený. Načože sú však všetky čo ako múdre spisy o správnom sexuálnom živote, ak ľudia nepoznajú svoje vlastné telo a ak sú im neznáme tie najsamozrejmejšie a najjednoduchšie skutočnosti. A práve preto treba o nich hovoriť. Nikomu však nemožno povedať „tak alebo onak" sa máš alebo musíš vo svojich intímnych vzťahoch správať. Nedá sa to. Veď ľudia sú takí rozdielni, a teda aj v týchto vzťahoch zreteľne vidno rozdiely medzi nimi. Predovšetkým mladých ľudí treba viesť k tomu, aby vo svojich vzájomných vzťahoch hľadali a nachádzali lásku, vzájomnú úctu a porozumenie, ktoré by sa mohli stať dobrým základom neskoršieho manželstva. Mladí ľudia sa musia najprv dokonale poznať, dôverovať si a naučiť sa milovať skôr, ako sa poznajú len telesne. V sexuálnom splynutí majú nielen mladí, ale aj dospelí vidieť vyvrcholenie vzťahov medzi mužom a ženou.

Autor knihy sa otvorene pozrel týmto skutočnostiam do očí a pomenoval ich pravým menom. Kniha vás oboznámi so vznikom života na Zemi a s vývojom človeka, porozpráva vám o žene a mužovi, o ich vzájomných vzťahoch ako aj o základných otázkach sexuológie. „Grunt" knihy tvoria poznatky o zrodení nového človeka. Veľmi prístupným spôsobom sa zoznámite so skladbou mužských i ženských pohlavných orgánov, ich funkciou a poslaním pri plodení potomstva. Pomocou slova i obrazu sa výstižne a názorne poučíte o priebehu tehotnosti, pôrodu a šestonedelia.

Pohlavná, sexuálna výchova, spôsoby ochrany pred počatím, nahota ako otázka častých debát, vznik, príčiny, sociálne a spoločenské dôsledky prostitúcie ako aj chorobné zameranie pohlavného pudu, ktoré autor neospravedlňuje, ale ho chápe, rozumie mu a usiluje sa ho vysvetliť, to sú kapitoly, ktoré vhodne dopĺňajú, spolu s množstvom fotografií zo spomenutého filmu, problematiku diela HELGA.

Nech sa teda kniha stane dobrým poradcom a priateľom všetkým tým, ktorí chcú preniknúť do základných biologických pochodov vo vzťahu medzi mužom a ženou a túžia po hlbšom poznaní človeka a jeho života.








... Ak však matka odpovie: „Rastú mamičkám v bruchu", je to odpoveď pre dieťa zrozumiteľná, ktorú ani neskôr nebude treba naprávať, lebo dieťa sa niekedy bude usilovať svoje vedomosti uplatniť aj pred druhými. Od iných detí alebo dospelých sa náhodou dozvie, že informácia, ktorú dostalo od matky, líši sa od toho, čo rozprávajú iní. A niet vari dieťaťa, ktoré by sa vtedy samé seba neopýtalo, prečo mu to matka nepovedala tiež takto? Čo tu nesúhlasí? Prečo má predo mnou tajnosti? Ak sme už predtým zakázali dieťaťu hrať sa so svojím prirodzením, dá si pravdepodobne aj tento zákaz do spojitosti s nepresnou a neúplnou informáciou. Zahniezdi sa v ňom myšlienka, že vznik detí je niečo tajné alebo zakázané. Súčasne s tým vzťah rodičov a detí stráca priezračnú a nevyhnutnú úprimnosť.

O niečo neskôr príde nová otázka: ,,Ale ako sa deti dostanú z brucha von?" A tu už matky väčšinou kapitulujú. Museli by dieťaťu porozprávať o pôrode — a to v ich predstavách patrí medzi tabu. Priznávame sa, že odpoveď na túto otázku je ťažká v tom, že presahuje chápavost’ dieťaťa, ak by mu matka chcela vysvetliť celý priebeh pôrodu. A v mnohom prípade to nevie ani sama matka, hoci už rodila. Nepozná presne priebeh a podstatu pôrodu, predovšetkým však nedokáže to všetko opísať. A napokon nie je to ani potrebné. Pre dieťa je odpoveď jednoduchá. Ženy a dievčatá majú pošvu. To dieťa už vie (alebo malo by vedieť). Keď mu vysvetlíme, že pošva ženy sa môže pri pôrode otvoriť, pretože je pružná, a že tade príde na svet dieťa, odpoveď na otázku je pravdivá a primeraná rozumovej úrovni dieťaťa. Podobne to môžeme vysvetliť aj chlapcom. Muži a chlapci majú penis, ženy a dievčatá pošvu. Keď chlapcovi odpovieme na otázku rovnako, hneď mu ,,zapne", že deti môžu porodiť iba ženy.

Nepotrvá dlho a dieťaťu príde na um ďalšia otázka: ,,Ak dieťa rastie v bruchu matky a potom sa pošvou porodí, ako sa vlastne do brucha dostalo?"

Aj na túto otázku musíme odpovedať pravdivo. Platí tu to isté, čo sme povedali pri úlohe odpovedať na predchádzajúce otázky. Odpoveď musí byť primeraná vnímavosti dieťaťa. Musí byť primeraná jeho veku. Ťažko tu dať všeobecný recept. Rodičia musia svoje dieťa poznať a vedieť, čo môže v tom-ktorom období svojho vývinu pochopiť. Ak mu však vysvetlíme, že v otcovom tele sa tvorí semeno a v matkinom tele nepatrné vajíčko, že otec vloží penis do pošvy matky a ním prenesie semeno do matkinho brucha, že z oplodneného vajíčka vzniká dieťa, vysvetlenie je pravdivé a zrozumiteľné.

Bolo by nenapraviteľnou chybou nedať jednoznačné a jasné vysvetlenie. Od kamarátov alebo spolužiakov dieťa počuje - skôr alebo neskôr iné verzie, ktoré často obsahujú plno falošných predstáv. Pri tom si spomenie na vysvetlenie, ktoré dostalo od rodičov. Dôvera, ktorú mu rodičia dali pravdivou informáciou, sa opláca. Zostáva nedotknuté „tajomnými" verziami. Rodičia svoje dieťa poučili, iné verzie už nie sú také zaujímavé. A tak, ako sa bude ďalej vyvíjať, príde za rodičmi s novými otázkami, ktoré budú vždy presnejšie a náročnejšie. Omyly, ktoré sa šíria z iných zdrojov informácií, dajú sa pritom ľahko opraviť.

Spočiatku možno odpovedať iba na otázky z oblasti biológie. Ale dieťa v tomto čase ani nechce viac vedieť. Okrem toho by si rodičia mali uvedomiť, že ani dobre myslené poučenie deti neodradí od sexuálne ladených hier. Tzv. „hry na doktora", „na tatu a na mamu“ ap., sú v určitom období života detí celkom prirodzené. Dieťa jednoducho chce uspokojiť svoju zvedavosť. Tento detský „voyeurizmus", pohlavné špehúnstvo, je dokonca potrebný a patrí k podstate normálneho vývoja, ak dieťa chce objaviť a poznať telo druhého človeka. Od určitého veku, keď je zvedavosť uspokojená, tieto hry aj tak prestanú. Nemalo by nás naľakať ani to, keď cieľom zvedavosti sú práve pohlavné orgány. Tieto hry skrývajú v sebe pre deti niečo mystické. Sú rozšírené po celom svete. Aj u tzv. primitívov, u ktorých sexualita nie je pre deti tajomstvo a pohlavný akt je čímsi dôverne známym, vďaka naskrze voľnej výchove a voľným vzťahom sú takéto hry úplne bežné. Len málokde mimo Európy sa sexuálne hry deťom zakazujú. Zákazy aj tak nemôžu deťom zabrániť hrať sa takto, a nie inak. Naopak, čaro spojené s tajomstvom ešte zvyšuje ich význam.

Vo vysokovyvinutých ázijských kultúrach bola a je nevraživosť k telu neznáma. Deti sa tam už od skorej mladosti pripravujú na svoju pohlavnú úlohu muža a ženy. Všeobecne sa deťom neuberá na detskosti a prechod z detstva do dospelosti prežívajú naskrze prirodzene. Taký ostrý zlom, aký u nás mládež prežíva v puberte, je tam úplne neznámy.

Počas puberty a tesne pred ňou sú otázky mladých nástojčivejšie. Ak už ako malé deti našli dôveru k svojim rodičom a ak rodičia o týchto otázkach ....