Vitajte v mojom antikvariáte!

Chcete mať prehľad o najnovších prírastkoch? Zadajte svoju e-mailovú adresu do kolónky "Prírastky kníh na e-mail" v ľavom stĺpci a na váš e-mail príde maximálne jedna správa denne.

Alebo sa staňte členom stránky na Facebooku.
https://www.facebook.com/groups/ripakovantikvariat/
Vyberte si to, čo je Vašej duši najbližšie.

Ak sa Vám niečo zapáči, napíšte mi na
riporipo@gmail.com
Postup bude nasledujúci :

a.) uveďte tituly, o ktoré máte záujem
b.) uveďte Vašu adresu, prípadne telefón
c.) skontrolujem dostupnosť kníh a následne vám pošlem pokyny na platbu vopred. Na dobierku, po zlých skúsenostiach, neposielam.
d.) Dáte mi avízo o zrealizovaní platby.
e.) Po obdržaní platby na môj účet vám knihy do troch dní posielam

Jednoduché, však? )

ANTIKVÁRIUM (magyarul)

Ha Magyarországról van, és bármelyik könyv érdekelné, kérjük írjon a riporipo@gmail.com címre. A könyvek küldhetök postán. Ha átutazóban van Kassán, a megrendelt könyveket személyesen is átveheti.

streda 8. marca 2017

NĚMEC, FRANTIŠEK - KLÍČ K URČOVÁNÍ NEROSTŮ A HORNIN

NĚMEC, FRANTIŠEK

KLÍČ K URČOVÁNÍ NEROSTŮ A HORNIN

Státní pedagogické nakladatelství, Praha, 1973
edícia Pomocné knihy pro žáky
obálka Vlastimil Cerha
3. nezmenené vydanie, 15.000 výtlačkov
ilustrácie Vlastimil Cerha

geológia, príručky
224 s., čeština
hmotnosť: 244 g

tvrdá väzba
stav: zachovalá s knižničnými pečiatkami

2,60 €

*H-TV-3*

Klíče k určování přírodnin jsou pro školy nezbytnými doplňkem učebnic. Učíme-li se poznávat přírodniny zjišťováním znaků, kterými se navzájem liší, nevystačíme s pouhou zásobou vědomostí, ale musíme záměrně používat i řady dovedností a zručností, tedy složek techniky, které nám může dát jenom praxe.

Určování přírodnin podle klíče je proto laboratorní prací. Jako každé cvičení v laboratoři pěstuje i toto cvičení v zájemci o přírodní vědy vlastnosti, které bude moci uplatňovat později ve svém zaměstnání jako technik-inženýr.

Do klíče pro školní potřebu nelze ovšem zařadit všechny přírodniny určitého zájmového oboru jako do klíčů pro vědecké účely. Bylo by třeba použít velkého množství rozlišovacích znaků, jejichž stanovení již vyžaduje značné odborné zkušenosti, delší praxi a dobře vybavenou laboratoř.

Školní klíč má především uvést žáky do určovací praxe. Zároveň jim má poskytnout i dostatek nej základnějších poznatků o určované přírodnině, aby si nakonec mohli ověřit, že jejich určování přírodniny bylo správné. Klíč pro školní potřebu musí být proto nejen spolehlivý a přesný, ale i jeho použití musí být snadné a pomůcky k určování musí být jednoduché a dostupné.

Výběr přírodnin pojatých do tohoto klíče se v podstatě řídí rozsahem učiva na školách I. a II. cyklu; nemohou však být v něm opomenuty přírodniny, které se u nás běžně vyskytují a přitom jsou i hospodářsky důležité. Jen tak lze získat s vynaložením nejmenší námahy a téměř bez finančních nákladů vyhovující soubor přírodnin pro založení vlastní nebo školní pracovní sbírky nerostů a hornin.

Při určovací praxi se dosáhne kladného výsledku za předpokladu, že určované druhy a odrůdy přírodnin jsou typické; zejména u hornin je třeba vybírat představitele se zvlášť charakteristickými vlastnostmi, protože horniny vykazují v přírodě četné přechody z jednoho typu do druhého. Proto do školních sbírek zařazujeme horniny, na kterých jsou charakteristické vlastnosti zvlášť zdůrazněny.

Před vlastním určováním neznámych přírodnin doporučujeme čtenářům, aby se jednak nejprve prakticky seznámili s potřebnými laboratorními technikami (str. 7 až 39), popř. si zopakovali důležité petrografické pojmy (str. 40 až 62), jednak aby si určili dva tři minerály a dvě tři horniny, které sami dobře znají.

Při sestavování našeho klíče k určování nerostů a hornin byly plně uplatněny všechny uvedené zřetele na školní klíč.

Použité rozlišovací znaky odpovídají znalostem žáků základní devítileté školy, které získali ve vyučování chemii a fyzice. Rozšířením zařazených druhů nerostů a hornin bylo pamatováno na sběratele, na pionýrské, mládežnické a jiné zájmové kroužky, v nichž se prohlubuje učivo předepsané pro základní školy. Rozšíření se v podstatě shoduje se základním učivem středních a odborných škol.

Konečná úprava klíče je výsledkem dlouholetého prověřování jeho správnosti v praxi s pionýrským kroužkem a se sběrateli ze základní školy, s posluchači bývalého pedagogického institutu v Olomouci i s učiteli v praxi. Považuji za svou povinnost poděkovat doc. RNDr. Jindřišce Němcové, CSc., která se ochotně účastnila stěžejních prací na této kontrole.

Počet zařazených nerostů a hornin zůstává od 1. vydáni nezměněn, poněvadž praxí bylo potvrzeno, že výběr zařazených přírodnin je úměrný potřebám škol, pro které je klíč určen.

Ve 2. vydání byly v některých případech upřesněny a zjednodušeny rozlišovací a určovací znaky. U několika přírodnin byla doplněna i jejich naleziště, zejména se zřetelem na rozvojové země. Pro žáky pracující s klíčem má toto doplnění nemalý význam, protože si rozšíří své zeměpisné znalosti a nabudou částečný přehled o přírodním bohatství zemí, kterým v jejich rozvoji přispěli také četní naši pracovnici.

Poněvadž k obsahu textu 2. vydání nebyly žádné připomínky ani ze škol, ani od sběratelů, vychází toto 3. vydání nezměněné.

V prosinci 1972 Autor